ד"ר חיה אוסטרובר

מרצה בכירה לפסיכולוגיה. מרצה בקונגרסים בינלאומיים בארץ ובחו"ל על פסיכולוגיה הומור ושואה. על החיבור "ההומור כמנגנון הגנה בשואה" קיבלה בשנת 2000 תואר דוקטור לפילוסופיה מאוניברסיטת תל אביב. הספר "ללא הומור היינו מתאבדים" (2009), שיצא בהוצאת יד ושם - מבוסס על עבודת הדוקטורט. הספר תורגם לאנגלית בהוצאת יד ושם (2014), ולגרמנית בהוצאת שפרינגר (2018). הדריכה בני נוער במסעות לפולין וכתבה ערכה והפיקה תכנית לימודים להוראת השואה באמצעות בולים, תמונות וציורי ילדים. על תכנית זו קיבלה פרס חינוך על יוזמה חינוכית ראויה לשבח "ממכון משואה" - המכון ללימודי השואה

רֶזוּמֶה

Ph.D

נושא הדיסרטציה: ההומור כמנגנון הגנה בשואה

אוניברסיטת תל אביב

לתקציר

לחיבור המלא

M.A

נושא התיזה: שיטת הנזיפה השקטה בעיצוב התנהגות מפריעה בכיתה

B.A

פסיכולוגיה וקרימינולוגיה

אוניברסיטת בר-אילן

:מדריכה פדגוגית ומרצה ל

מבוא לפסיכולוגיה, פסיכולוגיה קוגניטיבית, פסיכולוגיה התפתחותית, סמינריון בפסיכולוגיה של ההומור, חשיבה יצירתית, המשחק וחשיבותו, ניהול כיתה ותקשורת בינאישית, פדגוגיה

המכללה האקדמית, בית ברל


מנהלת בתי ספר 12 שנה

חט"ב לחינוך מיוחד - בעיות התנהגותיות ורגשיות

חטיבות ביניים

בית ספר תיכון


יועצת חינוכית במפת"ן

להומור ולצחוק כוח מחזק ומרפא ותפקיד חשוב בשמירה על הבריאות הנפשית והגופנית שלנו, אך נשאלת השאלה האם כוחם יפה גם להתמודדות עם אירוע כה טראומטי כמו השואה. בסִפרה "ללא הומור היינו מתאבדים" הד"ר חיה אוסטרובר משיבה בחיוב על השאלה וטוענת שהיו בני אדם שנעזרו בהומור גם בניסיונות הקשים שבהם העמידה אותם השואה - בגטאות ובמחנות הריכוז וההשמדה. ההומור, היא טוענת, היה מנגנון הגנה שהפחית את עקת לבם וסייע להם להתמודד ולשרוד. ממחקרה עולה שההומור היה דרכם המופלאה להתמודד עם המציאות הנוראה, ובעדויות שאספר נשזרו סיפורי זוועה בהומור מקברי



יהודים יכולים לצחוק בכל מקום אפילו בשואה

מתוך הביקורת באנגלית על סִפרי, שנכתבה על ידי ד"ר מייקל בירנבאום

... קראתי את עבודתה החשובה של חיה אוסטרובר "It Kept Us Alive"   בכעס הולך וגובר, לא בגלל שהוא ספר גרוע, אלא דווקא בגלל שהוא ספר טוב כל כך, המוביל אותנו באמצעות ההומור לחייהם של אלה שנדונו לחיות בשואה ... היא עושה שימוש במגוון תחומי התמחותה, פסיכולוגיה וסוציולוגיה היסטוריה והומור, תוך תשומת לב ודיוק בפרטים ויכולת לגרום לנושאים שלה, להתעורר לחיים  

הרצאת אורח: ד"ר חיה אוסטרובר

בתוכנית ללימודי שואה באוניברסיטת חיפה
קטע מתוך הכתבה באנגלית, על ההרצאה

... ד"ר אוסטרובר הדגישה ששום דבר הקשור לשואה לא היה מצחיק, וכי מחקריה אינם מבקשים לעורר צחוק על בשואה, הניצולים או היבט כלשהו של הזוועה. במקום זאת, היא מראה כיצד אנשים השתמשו בהומור כדי לעזור להם לשרוד. היא נותנת את הדוגמא של ניצולת שואה אחת שאמרה: "יש לי שתי ברירות, לצחוק או לבכות. חשבתי שקל יותר לצחוק. " ד"ר אוסטרובר חלקה כמה מהבדיחות שהניצולים שראיינה סיפרו לה במהלך הראיונות שלהם, וקל היה לראות כיצד גישת ההומור הקלה על סבלם. היא הסבירה כי ההומור מחליף רגשות מציקים ברגשות חיוביים.


  • אריך לסקלי-גטו טרזין
    “מחלת האסירים”


  • מיה ברזובסקה-מחנה רוונסבריק
          חלוקת מרק

עבור הניצולים, ההומור היה סוג של התנגדות

New York Jewish Week - קטע מתוך הראיון באנגלית, ב
עם סטיב ליפמן

ש: את כותבת כי "השימוש היומיומי של היהודים בהומור היה סוג של התנגדות." שישה מיליון יהודים מתו בידי הנאצים. איזה ערך היה להומור? איך זה, כפי שכותרתו מציעה, החזיק את אנשים "בחיים"
ת: ההומור בשואה לא הפחית את הזוועות האובייקטיביות שהניצולים חוו ועברו; זה רק שיפר את הרגשתם בתגובה לזוועות. אלה שהשתמשו בהומור לא יכלו להתעלם מהאימה שבתוכה הם חיו. עם זאת, ההומור אפשר להם לראות את המציאות שלהם בעיניים שונות ... על פי עדויותיהם, השימוש בהומור עזר להם לשמור על אנושיותם -הם הצליחו להתבונן בזוועות היומיומיות מרחוק ובכך להגן עצמם ושפיותם.

פונקציות מרכזיות של ההומור


   מנגנון הגנה


... תראי, ללא הומור היינו כולנו מתאבדים. מכל דבר, במובן מסוים, עשינו צחוק. צחקנו מדברים של... קשה להגיד. מה שאני טוענת בעצם זה, שזה עזר לנו להישאר בני אדם אפילו בתנאים קשים. ואני לא רוצה להגיד שאני הייתי בתנאים הכי גרועים. ....זאת אומרת כמעט מכל סיטואציה, עשינו בדיחה, כן, למה לא? איך אפשר לחיות אחרת? תראי, אם אני אגיד ”אני אמות”, ”אני אמות”, את תמותי לפני שאת מתה. שתדעי שהיו הרבה אנשים שמתו בגלל זה לפני הזמן שלהם, מכיוון שלא ידעו לצחוק על עצמם. היינו מוכרחים...

ינינה ברנדוין־ז’מיאן



   הומור שחור, הומור גרדום


כשאני אדע שרוצים להרוג אותי, אני אשתה כמה טיפות מי בושם, אני רוצה להיות סבון טואלטי”. דברים כאלו, ואמרו ככה באמת...

יוסף באו



והייתי אומר, 'חבר'ה, תאכלו ותראו איזה להבה תצא מאיתנו.' כן, כן, 'תאכלו ותראו איזה להבה תצא מאיתנו.' למה? אם אנחנו שמנים נעזור למוזלמאנים להישרף כי יש לנו להבה, אנחנו נעזור, את מבינה?

חיים רפאל



   הומור עצמי

...תמיד כשהרביצו לנו, היינו צריכים לרוץ, לרוץ. היתה לי חברה שתמיד שאלתי אותה: אולי את יודעת כמה מטר רצנו? היא אמרה, מה זה חשוב לך? אמרתי, חשוב, חשוב. אני יודעת שיש מאה מטר, יש מאתיים מטר. חשוב לי לדעת כמה רצתי, מה ההישגים שלי. אז היו כאלה שאמרו, היא השתגעה. נפלה על הראש. אבל היו גם כאלה שצחקו. בטח היו. אחרי זה היו לי חברות כאלו שאיתן, גם הן, לא רק אני הייתי הליצן שלהם, אבל כולם. כולם השתתפו וכולם הוסיפו. וזה עשה את החיים הרבה יותר קלים. הרבה יותר קלים.

לילי ריקמן



   הומור הקשור לאכול

"...ואחרי זה היו קבוצות, כל מיני קבוצות, שבנו להן מנגנון הגנה. אז היו כאלו שכל הזמן [דיברו על] רצפטים. זה היה יום ראשון. היו צריכים להישאר על המיטות ביום ראשון. דרך המיטות העבירו ידיעות, כמה סוכר, כמה קמח וכמה זה. אחת על-ידי מסרה הרבה פעמים רשימות [מרשמים]. ופתאום לא היה לה מצב רוח, והיא לא רצתה להשתתף. שאלו מה קרה לה, אם אני יודעת. אמרתי: 'נדמה לי שנשרפה לה העוגה'. ...
...האוכל לא היה מספיק לנו... היינו מאוד עצובים, אז אמרתי: 'יש דרך אחת. לו יכולנו להשיג זכוכית מגדלת אז מיד היא הייתה מגדילה את המנות שלנו. איפה משיגים זכוכית מגדלת?'

לילי ריקמן


  • אריך לסקלי-גטו טרזין
         תחרות על האוכל


  • אריך לסקלי-גטו טרזין
             פרוטקציה, גם הרופא רעב

   הפונקצייה התוקפנית של ההומור

"...כשהגרמנים נכנסו לוורשה ולכל מקום איפה שהם נכנסו, הם היו אומרים 'יודען ראוס, אונד דוייטשע הריין!' 'היהודים החוצה והגרמנים פנימה', וככה הם נכנסו גם לבית הקברות היהודי...

הלינה בירנבאום

   הפונקצייה האינטלקטואלית של ההומור

נסעה רכבת. יהודי היה שם ברכבת. בינתיים מרחוק הוא רואה שבא אחד מהאס.אס. ומסתכל, מחפש יהודים. אז הוא מהר נכנס לבית שימוש והסתתר שמה, עשה מה שעשה. והגרמני בדק, בדק, בדק. אחר-כך הוא דופק בבית שימוש. אז הוא לא עונה. אז הוא עוד פעם רוצה לפתוח את הדלת, האס.אסניק. לא פותחים. אז הוא צועק אליו: אֶס.אֶס. אז הוא אומר: דער דרעק עס אליין. התרגום הוא, את החרא תאכל לבד.

מרישה פיאלקו


  • צייר אנונימי מדכאו
    שייס-קומנדו. מנקי הצואה


  • פאבל פאטל, גטו טרזין, 1944
        '?מתי כבר אוכל לשבת בבית השימוש לבדי'

   הפונקצייה המינית של ההומור

...יושב ראש היודנראט, מרדכי רומקובסקי, עמד להתחתן – ואכן התחתן בגטו, זה היה יהודי בא בימים, אם כי היה הרבה יותר צעיר ממני, אבל אז נראה בעיננו כאיש זקן - גם קראו לו "הזקן", הוא היה בן שישים פלוס - והוא עמד להתחתן עם איזו עורכת=דין צעירה ממנו בהרבה. אחר-כך פשטו בדיחות על חשבון החתונה שלו. בין היתר אמרו שהגרמנים יתנו לו במתנה, מתנת חתונה, אקדח - ושהוא יוכל להגיד 'עמוד או שאני יורה!'

אריה בן מנחם

   הפונקצייה החברתית של ההומור

היה חשוב להיות בקבוצה. בודד הלך לאיבוד... אדם לבד לא יכול לצחוק.

רינה (רישה) טרייביץ



דיברנו הרבה מאוד, הרבה מאוד בדיחות. הרבה מאוד בדיחות... אפילו אם ברגע אחד היינו מאוד עצובים, אבל אם סיפרו משהו מצחיק אז שכחנו קצת, שכחנו את הצרות. וחגגנו ימי הולדת. היינו ככה קבוצה קטנה, חמש, שש...

מרים גרול

כתבות על סִפְרִי

בטלויזיה

בראיון אצל לונדון וקירשנבאום - 2004

בראיון אצל דב אלבוים - 2003

בראיון אצל גאולה אבן - 2010

ברדיו

כאן תרבות - שיחה עם איתי מרקסון, 2018

2015 ,כוחו של הומור - שיחה עם אריה אלדד והילה קורח

ציפורי לילה - שיחה עם אודיה קורן ונתן דטנר, 2013

בראש צעיר - תוכנית רדיו לנוער וסטודנטים, 2011

2009 ,רדיו ללא הפסקה - עם גוני מרדור

בעיתונות

אבי פירסט, "בין צחוק למוות: חיים את החיים במחנה השמדה", ישראל היום, 12, אפריל, 2010

רן בן נון, ללא הומור היינו מתאבדים, ידיעות אחרונות, 12, אפריל 2010

גלובס, "צחוק הגורל", ינואר 2010

2009 ,אבנר שפירא, "צחקנו כל כך בגטו", הארץ, 20 באפריל

פרק מתוך "ללא הומור היינו מתאבדים", מעריב, 20, אפריל 2009

איקי שובל, מדף הספרים של הסינימטק, אוגוסט, 2009

אבנר שפירא "צריך לעמוד בתור?" הארץ, 24 בספטמבר 2008

כתבה בעיתון סיני על הדוקטורט שלי

באתרים

מתוך ספרו של יאיר גרבוז "בית בגליל" (2014), עמ' 374

תולדוט, אתר ההיסטוריה של מט"ח, ההומור כמנגנון הגנה בשואה

בטיפולנט, פורטל לשירותים פסיכולוגיים בישראל, ההומור כמנגנון הגנה בשואה

יונתן אוריך, כיפה, 12, 4, 2010, שואה זה לא צחוק

וואלה, פרק מתוך ספרה של ד"ר חיה אוסטרובר, "ללא הומור היינו מתאבדים"
שייצא בקרוב בהוצאת יד ושם 21, 4.2009

אלון בכר שירים; סקירה לספר: ללא הומור היינו מתאבדים

ביקורותו של פרופ' בירנבאום על הספר
Jews could laugh everywhere, even in the Holocaust

ראיון עם סטיב ליפמן על הספר
For Survivors, Humor As A Form Of Resistance

1 תקציר עבודת הדוקטורט באתר בספרדית, חלק
El Humor como mecanismo de defensa en el Holocausto - 1

תקציר עבודת הדוקטורט באתר בספרדית, חלק - 2
El Humor como mecanismo de defensa en el Holocausto - 2

פירסומים

אתריי


בעברית

תקציר-ההומור כמנגנון הגנה בשואה

ההומור כמנגנון הגנה בשואה - עבודת הדוקטורט במלואה

מהו הומור? הומור התבלין להוראה וללמידה

באנגלית

About Me

What is humor?

Holocaust links

שונות

מהו הומור? הרצאה בקפה מאגמה, 2020

שיטת הנזיפה השקטה בעיצוב התנהגות בכיתה - מס"ע

שיטת הנזיפה השקטה בעיצוב התנהגות בכיתה - בין הצלצולים

גם להעיר לתלמיד צריך לדעת - שיעור חופשי


:יועצת אקדמית לארבעה סרטי טלוויזיה המבוססים על עבודת הדוקטורט שלי
הייתם צריכים להיות שם, בימוי: ירון ניסקי ואבי מרקדו, שודר לראשונה בכאן 11, 2020
בימוי: פרן פרלשטיין, הוקרן לראשונה בפסטיבל הסרטים טרייבקה שבניו יורק, 2016 ,The Last Laugh
הערב: הניצול, בימוי: גבריאל ביבליוביץ', שודר לראשונה בערוץ 2, 2002
מעבר לדמעות, בימוי: חדווה גלילי סמולינסקי, שודר לראשונה בערוץ 2, 2002

:נשים בעולם הדיגיטלי, ד"ר אמנון טיל
ד"ר אוסטרובר הייתה אחת הנשים הראשונות שבנו אתר בעברית בנושא חינוכי, במקרה זה הוראת השואה דרך בולים

קונגרסים בינלאומיים

2015 - Osaka, Japan.
The Asian Conference on Psychology & the Behavioral Sciences

2013 - India, Trivandrum University, Kerala.
International Conference on Humour: Texts, Contexts.

2012 - Chicago.
AATH's 25th Annual Conference

2011 - Boston University, Boston.
The 23nd International Society For Humor Studies (ISHS) Conference

2010 - City University of Hong Kong.
The 22nd International Society For Humor Studies (ISHS) Conference

2009 - אוניברסיטת ירשלים.
הקונגרס הבינלאומי ה-15 למדעי היהדות.

2006, Athens, Greece.
26th International Congress of Applied Psychology

2005 - אוניברסיטת חיפה.
מדע, חוק ואתיקה. שישים שנה אחרי מלחמת העולם השנייה

2011 - Boston University, Boston.
The 23nd International Society For Humor Studies (ISHS) Conference

2010 - City University of Hong Kong.
The 22nd International Society For Humor Studies (ISHS) Conference

יצירת קשר

Address

Tel-Aviv, Israel